Costa Fascinosa

I september 2012 tog vi på en uges krydstogt i Middelhavet som en sen slags sommerferie med Costa Cruises og deres krydstogtskib Costa Fascinosa som dengang var næsten helt nyt. Krydstogtet kostede 7.000 kr. per person i indvendig kahyt med fly fra Billund. Der er ingen tvivl om at det er rigtig lækkert med et nyt krydstogtskib, og vi går så vidt muligt altid efter det nyeste, for vi ser også detaljerne, og dermed også når det hele bliver lidt slidt med tiden. Costa Fascinosa er 290 meter langt, 35,5 meter bredt, og har plads til 3800 passagerer og 1508 ansatte ombord. Det blev taget i brug 5. maj 2012 og var således ikke engang et halvt år gammel da vi var med. Vi skulle op omkring kl. 02.00 om natten for at nå til lufthavnen i Billund i ordenlig tid, og vi har fuldstændig ødelagte da vi kom frem på grund af den lange rejse. En anden gang tager vi helt sikkert den nærmeste lufthavn, for det er ikke det værd at spare en smule penge for så til gengæld at være helt ødelagt den første dag eller to. Costa Cruises stod klar i lufthavnen og ventede på os, og transfer fungerede helt perfekt. Bussen var i god stand, og det tog ikke lang tid før vi var ved skibet.Costa Fascinosa 2

Vores program for turen var som følger:

• Venice
  • Bari
  • Katakolon
  • Santorini
  • Rhodes
  • Cruising
  • Dubrovnik
  • Venice

Det viste sig at være en rigtig god tur for alle destinationerne er dejlige, og det kan bestemt anbefales at tage på en tur som denne. Alt er roligt, og man er ikke spor nervøs for at tage i land. Det er utrolig flot at sejle ud fra Venedig, men rygterne siger at de store krydstogtskibe snart ikke får lov til at sejle ud fra Venedig længere, så det er med at komme afsted hvis du vil nå at prøve det. Stemningen er helt perfekt, og det er nok en af de havne hvor vi bedst har kunnet mærke stemningen ved at tage på et krydstogt. Costa Fascinosa hæver sig over byen, og med god musik i baggrunden sejler man stille og roligt forbi byen på vej ud mens alle kameraer kører på højtryk for at få det hele med. Vi var nogle af de sidste som kom ombord, og vi nåede kun lige hen til kahytten før vi skulle til rednings-øvelse og få det klaret. Herefter fik vi klædt om til aftensmaden, og glædede os meget til at prøve resturanten, for da vi tidligere havde sejlet med Costa Serena var vi positivt overraskede over den gode mad. Det viste sig dog hurtigt at det her ville blive endnu bedre end tidligere, og der var simpelthen fantastisk mad hver eneste aften, og man kunne også tydeligt mærke at de alle sammen var meget stolte over det med god grund. Vi spiste i hoved-restauranten hver aften for maden var superb, og den bedste vi nogensinde har fået på et krydstogt hvor ikke engang Oasis of the Seas har kunnet være med.

Costa Fascinosa Morgenmad i kahyt

Vi fik naturligvis prøvet buffeten til frokost, og der var ud over de få Italienere som ikke kunne finde ud af at stå i en kø god plads i buffeten, og maden var okay men ikke prangende. Vi havde begge bestilt drikkepakke, og kunne få næsten alt hvad vi pegede på. De havde dog åbenbart nogle problemer med folk med drikkepakke som bestilte til sig selv, og herefter gav det til venner uden, så der var megen kontrol ved hver bestilling, og vi kunne fx ikke bestille en kage og kakao på samme tid da begge var en del af drikkepakken. Tåbeligt, men åbenbart nødvendigt.  Det var ikke noget problem at få et bord til to, og vi fik et rigtig godt sted at sidde med venlig betjening hvor tjeneren som kom med maden var utrolig dygtig, og ikke engang havde tid til at modtage lidt ros den sidste aften da han ville gøre det hele så godt. (Vi fik nævnt ham til overtjeneren i stedet). Morgenmaden i kahytten var også perfekt, og det klart det bedste vi har oplevet på et krydstogt med et kæmpe udvalg og af god kvalitet. Alt i alt kunne maden ikke have været bedre!

Costa Fascinosa Restaurant 3

Vi kunne godt få et bord til to, og det gav god tid til at kunne nyde maden i uden for for meget small talk.

Der er mange aktiviteter ombord på Costa Fascinosa, og vi fik blandt andet prøvet golfsimulator, Formula 1 simulator, 4D biograf og var naturligvis i teateret hver aften. Der var i dags-programmet en masse forskellige aktiviteter med underholdnings-holdet for både børn og voksne hvor bingo tydeligvis var et kæmpe hit selvom vi ikke vandt. Der var også et stort legeområde for børn, og de havde også deres eget lille pool-område med lavt vand og sjove figurere som sprøjtede vand ud.Det så ud til at være et stort hit blandt de små, og der var god plads. Desuden var der for de større børn og voksne en vandrutchebane som var vældig sjov.

Hvis vi skal fokusere lidt mere på teateret og deres shows, så vil jeg sige at der var 3 aftener hvor det var udmærket, og 4 hvor det mest var musik og sjov. Det var ikke i “bedste broadway stil”, men en mellemting mellem MSC Cruises og Royal Caribbean vil jeg sige. Hvis man ikke har sejlet med nogen af dem, så kan man i stedet sige at man nok ikke skal forvente forestillinger med en handling, men mere musik og dans. Det kan dog bestemt også være hyggeligt og er med til at give en rigtig god stemning, men det er ikke en oplevelse for livet som det fx har været med Oasis og the Seas og deres shows. Samlet set shows på middelniveau, og vi syntes heller ikke at Costa Cruises oversælger det.

Costa Fascinosa Bar 1

Hvis vi tager et kig på komfort og skibets tekniske egenskaber, så var det lidt af et spændende krydstogt. Vi havde bestilt den bedste indvendige kahyt vi kunne få forrest på dæk 11, og selvom det var en super kahyt så viste det sig hurtigt der var en motor fra det vi tror var til et boblebad som lavede en højfrekvent hyletone hele dagen indtil de slukkede om aftenen. Det var slet ikke til at holde ud og man fik ondt i hovedet af det. Vi klagede så vores nød i receptionen, og de ville prøve at se om de kunne finde en anden kahyt til os, men skibet var fuldt booket. Om aftenen var det dog lykkes dem at finde en udvendig kahyt på dæk 4, og da jeg var nede og se den, var der ingen støj overhovedet selvom de også sagde at der var støj i den. Manden stod dog bare og kiggede op på ud-luftningen, og jeg tænkte “Hvis det er det, så er det her i hvert fald langt bedre”. Vi skiftede kahyt, og så blev det rigtig spænende! Om aftenen da vi kom tilbage til kahytten sent på aftenen hørte vi en høj bankelyd som var så høj at det kunne mærkes i sengen, og det skete så med ca. 30 minutters mellemrum hele natten, og vi vågnede hver gang! Så måtte vi op til receptionen og klage vores nød igen for det var jo slet ikke hvad vi havde betalt for. Vi snakkede med dem i nok 30 minutter, og de kunne ikke love noget, men ville se om de kunne finde en anden ledig kahyt. Da vi kom i land prøvede vi at ringe til vores rejsebureau, men de virkede ærligt talt ret ligeglade, og sagde at de ikke kunne gøre noget ved det. (Om ikke andet fik vi testet deres service). Da vi kom tilbage til skibet havde de heldigvis fundet en anden kahyt til os, som godt nok lå lige oven på 4D biograften, men den kørte kun i dagtimerne og så var det til at leve med. Vi fik en undskyldning fra hotelbestyreren, og så kunne vi nyde resten af turen. De beviser i hvert fald at kahyttens placering er meget vigtig, og selvom der er støj ét sted på skibet, så behøver der ikke være det andre steder.

Costa Fascinosa pool 3

Costa Fascinosa var som tidligere nævnt helt nyt, og der er heller ikke det mindste at sætte på det. Alt er flot og virker perfekt. Skibet er nemt at finde rundt på, og der var ikke rigtig nogen nævneværdig støj fra skibets motorer selvom vi sejlede med 22 knob. Skibs-klassen hedder Concordia, og er grundlæggende teknisk set magen til fx Costa Serena som vi også sejlede med i 2012, og de er næsten helt ens bort set fra andre temafarver i barerne og andre småting. Det smarte ved skibet er at det ene pooldæk kan lukkes til med et mobilt tag, så bliver det lidt køligt om aftenen, så kan de lige rulle taget på. Fuldt ud på højde med hvad man kan forvente af et moderne krydstogtskib, og derfor i den gode ende af skalaen.

Vi så en del børnefamilier ombord, og der er både legeområde og poolområde for de små udenfor. Der er mulighed for at få børnene passet, og vi så på et tidspunkt en børnepasser som havde taget dem med op for at prøve vandrutchebanen, og hun så ud til at have godt styr på dem alle sammen. Costa Fascinosa føles ret rummelig selvom skibet var fuldt booket da vi var med, og jeg syntes godt at man kan finde et sted med ro hvor man kan sidde med sine børn.

Der er fire klubber:

• Mini fra 3 til 6 år
  • Maxi fra 7 til 11
  • Teen Junior fra 12 til 14
  • Teen fra 15 til 17

Børn under 3 år har kun lov til at være i mini-klubben uden for højsæson når der ikke er mange gæster, og kun ifølge en voksen. Costa Cruises er med andre ord bedst for familier med børn der er mere end 3 år gamle. Det er dog tilladt at have babyer med fra 6. måned, og der er kan lånes badekar, højstole og andet udstyr ombord. Bleer, og mad skal man dog selv medbringe.

Costa Fascinosa Restaurant 1

Servicen har vi været inde omkring vedr. komfort i kahytten hvor det tog meget lang tid at forklare dem at hvad der var galt, og hvad de kunne gøre for at løse problemet. Vi kalder det “typisk Italiensk”, og det var først da vi fandt ud af at man virkelig skal stå og gestikulere med både arme og ben, som i en dårlig Italiensk film, før der sker noget. Da det så endelig lykkes os at få en ordenlig kahyt så vågnede de dog op, og vi fik undskyldning og gavekort som et plaster på såret. Ellers var servicen rigtig god ombord, og alle lige fra tjenere til rengøring var yderst høflige og dygtige. Jeg bookede en tur rundt bagom skibet hvor man kom ned og så hvordan de ansatte boede og arbejdede, og det var en utrolig spændende oplevelse, og det ser ud til at de havde udmærkede forhold, og alle virkede glade. ..Også dem som stod og vaskede sengetøj. På trods af problemerne en middelmådig karakter, og vi rejser gerne med dem igen på trods af dette. Som to tilbageholdende og høflige nordjyder skal man blot huske på at “råbe højt” hvis man vil høres af en Italiener. (Et godt råd til andre).

Vi syntes vi fik meget værdi for pengene: maden var nær perfekt, super destinationer, flot nyt skib, og shows som fik en i godt humør. Samlet set derfor et rigtig godt krydstogt, og hvis vi kan finde en tur som dette igen, så er vi klar til at tage afsted.

4 stjerner

0 kommentarer til “Costa Fascinosa
2 Pings/Trackbacks til "Costa Fascinosa"